مردانی کنار زنان

چهارشنبه 2 بهمن ماه سال 1387


«یک سال پیش از اعلان مشروطیت در ایران از راه روسیه و اسلامبول به اروپا سپس به مصر و حجاز و هند رفته در آغاز  جنگ جهانگیر پشین به ایران برگشته با دختر نوشین روان  حاج میرزا حسن رشدیه بنیانگذار آموزشگاه های جدید در ایران ازدواج کردم و در نخستین روز به وی گفتم که شما نباید از مردان رو بگیرید و باید برای رفع و آزادی زنان از کفن سیاه اقدامات کنیم.

همسرم در پاسخ گفت:اغلب و اکثر ملت زمامداران و پیشوایان ایران کاملا مخالف این مرام هستند ما را تکفیر و واجب القتل خوانده از هیچگونه اضرار و آزار کوتاهی نخواهند کرد.

جواب دادم اقدامات سری و با احتیاط خواهیم کرد و امیدوارم با تدابیر لازمه به مقصود برسیم. وانگهی چون مرام ما مقدس و نجات بخش ایران است، بر فرض اگر خون ما بریزند سبب آبیاری درخت مبارک آزادی زنان بیچاره و ستمکش این کشور خواهد شد. »

جملات بالا درد و دلهای «میرزا ابواقاسم آزاد» همسر شهناز آزاد مدیر مسئول روزنامه نامه بانوان است که در 1307مجمعی در شهر طهران در جهت رفع حجاب زنان به نام مجمع کشف حجاب تاسیس کرد و البته به خاطر این نو خواهی توبیخ شد!مجمعی که ابوالقاسم آزاد از آن به عنوان نمادی از ترقی خواهی و افتخار خود نام می برد مردان دیگری نیز داشت که از همان دغدغه های جناب آزاد برخوردار بودند.

از میان مردان مردان 100 سال اخیر تاریخ ایران نمونه های اینچنینی کم نیستند!

در مجلس اول حاج محمد تقی وکیل الرعایا نماینده همدان منتقد در شمار دیوانگان قرار دادن زنان شد و از حق رای زنان دفاع کرد. اگرچه به سخنانش چندان توجهی نشد.میرزا حسن تقی زاده؛ نماینده مجلس پیگیر پرونده دختران قوچان در مجلس اول بود.میرزا فتحعلی آخوندزاده و میرزا آقاخان کرمانی از روشنفکران نام آشنای مشروطه خواه بودند که از وضعیت زنان انتقادها کردند. میرزاده عشقی شاعر و روزنامه نگار هم اشعاری در نقد وضعیت زنان به ویژه حجاب زنان در منظومه کفن سیاه و نمایشنامه ی آدم و حوا دارد.تقی رفعت روزنامه نگار، متخلص به فمینا، مقالاتی را درباره فمینیسم در روزنامه تجدد و ... ترجمه و تالیف می کرد.

یوسف اعتصام الملک پدر پروین اعتصامی هم دغدغه های مشکلات زنان را داشت.میرزایحیی دولت آبادی؛ برادر صدیقه دولت آبادی، همواره از خواهر خود حمایت می نمود.فرخ دین پارسا؛ همسر فخرآفاق پارسا، مدیر مسئول مجله جهان زنان و اولین روزنامه نگار زن تبعیدی هم همپای همسرش در این زمینه فعال بوده است.سید جواد خان سرتیپ؛ همسر  طوبی آزموده، موسس مدرسه ناموس همسر خود را در راه تاسیس مدرسه یاری ها نمود. آقا میرزا سید رضی رئیس الاطبا؛ هم از کمکهای مادی به دخترش مریم عمیدملقب به مزین السطنه، صاحب امتیاز و سردبیر روزنامه شکوفه دریغ نمی کرد و...

از جمله اولین متون فمینیستی که در ایران ترجمه شد کتاب «قاسم امین»با نام «آزادی زنان » است که از جمله فعالان حوزه زنان در مصر است که اتفاقا بسیار مورد توجه قرار گرفت و عجیب مرا به یاد «جان استوارت میل» می اندازد.

با این سابقه تاریخی 100ساله، من و دوستانم در جلسه آتیمان می خواهیم درباره چیزهایی از این دست سخن بگوییم که جایگاه مردان در بحثهای دفاع از حقوق زنان کجاست؟ آیا باید بخشی از توان جنبش صرف جذب مردان شود؟ آیا می توان به حضور مردان دلخوش بود؟ آیا...

حتما با شما در میان خواهیم گذاشت!

 

فروغ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد