ورود به عرصه روزنامه نگاری: نشریه دانش

دوشنبه 19 مرداد ماه سال 1388


  مطبوعات، از جمله اولین عناصر مدرنی است که به جامعه ایرانی وارد شد. اگرچه این عرصه همچون بسیاری عرصه های دیگر مردانه بود اما زنان به زودی حضور در آن را تجربه کردند.

دانش نخستین نشریه تخصصی زنان ایرانی است که به صاحب امتیازی خانم دکتر کحال منتشر می شد. وی، دختر میرزا یعقوب جدیدالاسلام همدانی، نخستین چشم پزشک زنی بود که در ایران اجازه طبابت گرفت.
 

تاریخ انتشار این هفته نامه از سال 1289ه.ش ( 10 رمضان 1328، 1910م) تا 27 رجب 1329ه.ق. (1911م) بود. مطالب این مجله عمدتا شامل مسایل اخلاقی، علم خانه داری، بچه داری، شوهرداری و ترغیب زنان و دختران به سوادآموزی بود و با توجه به شرایط خاص زمانی که مجله درآن منتشر می شد تاکید داشت که «به طور کلی از پلیتیک و سیاست مملکتی سخنی به میان نمی راند».

 

مباحث مطرح شده در این نشریه چندان همگام با خواسته های انجمنهای زنان و فعالان این حوزه پیش نمی رفت و انتقادهای بسیاری به دنبال داشت. از جمله این انتقادها عدم توجه به مسایل مربوط به حقوق اجتماعی زنان بود. اگرچه دانش نسبت به حساسیتهایی که اکثریت زنان فعال با آن درگیر بوده اند بی توجه بود اما با اتخاذ رویکرد نوینی نسبت به بهداشت، تربیت و پرورش کودکان، اخلاقیات بانوان و... بر ضرورت تغییر و دگرگونی در زندگی زنان تاکید می کرد. افزون بر این به عنوان اولین نشریه حوزه زنان، تجربیات ارزنده ای را برای روزنامه نگاران زن فراهم آورد.

منابع:

_ببران،صدیقه (1381) نشریات ویژه زنان. تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.

_خسرو پناه،محمد حسین (1382). هدف­ها و مبارزه زن ایرانی از انقلاب مشروطه تا سلطنت پهلوی. تهران: پیام امروز.

 

فروغ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد