اندکی درباره اکوفمینیسم

اکوفمینیسم شاخه­ای از فمینیسم است که بین بوم شناسی و فمینیسم رابطه برقرار می­کند. استدلال اصلی اکوفمینیستها این است که « سرکوب مردسالارانه زیر عناوین سود و پیشرفت، طبیعت را از بین می برد.» (هام، 133:1382)

به طور کلی می­توان گفت «تمام اکوفمینیست ها بر سه مساله مشابه تاکید دارند: 1- روابط زنان با طبیعت،2 - ارتباط بین سلطه بر زن و سلطه بر طبیعت، 3- نقش زنان در حل مشکلات اکولوژیکی.» (هنشال،1385)

فمینیست­ها توجیحات متفاوتی در طرفداری از محیط زیست دارند. یکی از اصلی­ترین استدلالات آنها این است که «اساسا زنان بیشتر از مردان از لطمه دیدن و آلودگی محیط زیست صدمه می­بینند و درنتیجه اصولا مسئله محیط زیست مسئله­ای جنسیتی است. افزایش گازهای سمی باعث تشدید آثار گازهای گلخانه­ای و تغییرات آب و هوایی و آلودگی­هایی می­شود که بر زندگی بسیاری از زنان به ویژه زنان کشاورز تاثیر مستقیمی دارد و نیز آثار سوء بر سلامت افراد و به ویژه زنان دارد که از نمونه­های آن افزایش میزان سرطان­های خاص زنان است.» (مشیرزاده، 423:1385)

تمام اکوفمینیست­ها در مساله اخلاق مراقبت از محیط که مبتنی بر کار و موقعیت اجتماعی زنان است اشتراک نظر دارند. اما در استراتژی­های شان برای تغییر متفاوتند. اکوفمینیست های لیبرال به کار درون ساختارهای موجود و دولتی گرایش دارند آن هم توسط تغییر قوانین. اکوفمینیست های فرهنگی نیز مردسالاری را نقد کرده و بر روابط بیولوژیک و نمادین بین زنان و طبیعت تاکید دارند. اکو فمینیست های سوسیالیست نیز بر عدالت اجتماعی و تحلیل شیوه هایی که در آن مرد سالاری و سرمایه داری هر دو توانسته اند بر زنان و طبیعت غالب شوند، تمرکز کرده اند.

در واقع فمینیسم طرفدار محیط زیست یا اکوفمینیسم پروژه­ای سیاسی است که هدف آن بازبینی در رابطه مردان با طبیعت و نیز رابطه آنها با زنان است. نقطه عزیمت آن نیز تاکید بر شباهت میان سلطه و ستم مردان بر طبیعت و بر زنان و نیز نزدیکی زنان با طبیعت است. برخی از اکوفمینیستها این نزدیکی را بر مبنایی زیست شناختی و برخی بر مبنای تفاوتهای اجتماعی توضیح می دهند. (مشیرزاده،422:1385)

فهرست منابع:

_ مشیرزاده، حمیرا (1385). از جنبش تا نظریه (تاریخ دو قرن فمینیسم). تهران : شیرازه

_ هام،مگی و سارا گمیل(1382) فرهنگ نظریه های فمینیستی. ترجمه: نوشین احمدی خراسانی ،فیروزه مهاجر ،فرخ قره داغی. تهران: توسعه

_ هنشال، ژانت (1385). نقشهای جنسیتی و دغدغه های زیست محیطی. ترجمه سونیا غفاری. روزنامه سرمایه شماره 365 . 85/10/17

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد